someone like you' #2

Ellies perspektiv
Jag öppnade dörren och det var tyst. Mamma ställde upp en blomvas med blommor i på matbordet och torkade sedan bordet med en fuktig trasa. Jag gäspade lite och gick sedan uppför trappan och in på mitt rum. Jag kände själv att jag verkligen måste hitta på något. Jag öppnade dubbeldörren och gick ut på balkongen. Sedan gick jag in och satte på stereon och NRJ på högsta volym så det dunkade ut ur högtalarna och ut på ballkongen. Jag dansade i takt till musiken och började sedan skratta för jag insåg hur dumt det egentligen såg ut. Jag satte mig på räcket och tittade ut på vägen. Det cyklade en mamma med sitt barn i en stol på pakethållaren och i huset mittemot vårat hus var det lugnt. Husets ytterdörr öppnades och ut kom en tjej i min ålder. Jag fick idéen att kanske snacka lite med henne, men jag är inget barn längre och kan inte hålla på så. Jag kanske kan låtsas råka gå förbi och sedan börja snacka med henne på något sätt? Jag sprang ner i hallen och knöt på skorna igen och gick lite sakta på vägen och förbi tjejen. Hon hade långt vågigt hår och blåa ögon. Hon hade rött läppstift och somriga kläder även fast hon såg rätt trött ut. Jag sneglade lite på henne och såg hur hon tog fram en cigg och började röka lite.
- Du där. Sa hon och jag vred huvudet mot henne och hon vinkade dit mig med ett leende. Jag gick lite osäkert mot henne och satte mig bredvid henne på den vita bänken. Jag brukar inte umgås med folk som röker, men hon ser inte ut att må dåligt eller ha dåligt hemma och så på stilen och hon verkade glad och schysst. Hon räckte paketet och petade ut en cigg och gav den till mig. Jag skakade på huvudet och hon la tillbaka den. Det blev en pinsam tystnad. Jag hade inget att säga, jag brukar inte hamna i såna här situationer.
- Så. Sa hon och tog ett bloss och fortsatte sedan. Du är nyinflyttad eller? Frågade hon och log mot mig med ett svagt leende.
- Aah, jag flytta in idag. Sa jag och log lite försiktigt tillbaka.
- Sanna. Sa hon med ett leende och jag svarade "Ellie". Vi satt och småpratade lite om vart jag bor och om våra familjer och hon verkade ha det bra. Men jag undrar verkligen varför hon rökte? Hon kanske är äldre än mig, vad vet jag?
- Hur gammal är du, Ellie? Frågade hon och pressade ciggen mot marken och spottade. Jag granskade ciggens glöd när den släcktes.
- 16. Durå?
- Fyller snart 17 så ja, 16. Sa hon och jag nickade sådär lite sakta och förståndligt. Jag bestämde mig för att ge henne en chans och inte få några fördomar om henne. En moppe körde in på gatan och stannade framför oss. En kille steg av och tog av sig hjälmen och log mot henne och sedan mot mig.
- Tjenare bror. Sa hon och räckte ciggpaketet till honom. Han var tveksam och bestämde sig sedan för att tacka nej.
- Jag tänker inte röka mer. Sa han och jag blev lite glad över det. Inte bara för att jag inte gillar folk som röker, utan för att det är ju ett bra beslut för hans eget liv också. Han satte sig bredvid mig på bänken och log lite schysst men inte för mycket mot mig.
- Ett nytt ansikte. Jag heter Zayn. Sa han och jag log.
- Ellie. Svarade jag och fixade till mitt långa vågiga bruna hår. En till moppe körde in på gatan och stannade intill Zayns. Det var en kille det också som tog av sig sin hjälm och under hjälmen var en blond kille med kort ruffsigt hår. Han och Zayn verkade känna varandra sen innan.
- Hallå där. Sa han till mig och tog min hand och pussade på den lätt och jag blev generad.
- Hörru charmören, gå till din brud. Men inget ligg på gatan guuys! Skrattade Zayn och jag fnissade lite.
- Niall förresten! Ropade den blonda killen mot mig och jag svarade Ellie. Vi alla fyra satt där och snackade. Klockan var 20.07 och det var rätt lugnt i området. Niall och Sanna hånglade lite medans jag bara satt där mellan henne och Zayn. Zayn tog fram sin mobil och det såg ut som att han var inne på twitter. Jag frågade vad han hette på twitter och han svarade och sedan bestämde jag mig för att kolla på hans twitter. Det tog några minuter innan någon sa nånting.
- Kan vi inte dra till stan och hitta på något. Ja om du vill förstås, Ellie? Frågade Sanna och jag nickade.
- Fest? Frågade Niall och Zayn bröt ut i ett asgarv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0